Efectividad de la terapia de juego filial para el tratamiento del asma pediátrica a través de la reparación de la relación paterno-infantil

 

Authors
Haro Fiallo, Karla Isabella
Format
BachelorThesis
Status
publishedVersion
Description

Background: Various psychological and family factors have been associated with pediatric asthma. These include parental criticism and stress, emotional disturbances, family dysfunction and poor parent-child interaction. Numerous modalities of family therapy have been proposed to repair the paternal infant relationship and thus improve the symptoms of asthma in children. Therefore, the present study aims to investigate the effectiveness of 10 sessions of filial play therapy (FPT), proposed by Bernard and Louise Guerney, in reducing the symptoms of asthma, while improving the paternal-infant relationship. Methodology: 27 families of children between 5 and 10 years with asthma were recruited from public hospitals in the city of Quito, Ecuador. Families were randomly assigned to two groups: the first group (N = 15) received 10 sessions of 30 minute filial therapy for 5 weeks, while the other group remained in a waiting list condition. The principal outcome measures were the Parenting Stress Index-Short Form (PSI-SF), the Porter Parental Acceptance Scale (PPAS), the Child Asthma Control (CAN) and the Child Behavior Checklist (CBCL) and a measurement of Exhaled Nitric Oxide (eNO). These evaluations were carried out before the intervention and after the intervention. Results: Based on the literature review, it was expected to found a decrease in asthma symptoms, an improvement in the paternal-infant relationship, a decrease in parental criticism and fewer external problems in the TDJF group. Conclusions: FPT was effective in reducing asthma symptoms and repairing the paternal-infant relationship, compared to a waiting list control condition. These results highlight the importance of the need for family support and family well-being during the course of chronic diseases such as asthma.
Antecedentes: Se han encontrado diversos factores psicológicos y familiares asociados al asma pediátrica. Entre estos se encuentran la crítica y estrés parental, trastornos emocionales, disfuncionalidad familiar y una pobre interacción entre padres e hijos. Se han propuesto diversas modalidades de terapia familiar para reparar la relación paterna infantil y así mejorar los síntomas del asma en niños. Por ende, el presente estudio pretende investigar la efectividad de 10 sesiones de terapia de juego filial (TDJF), propuesta por Bernard y Louise Guerney, en la reducción de los síntomas del asma, al tiempo que se mejora la relación paterno-infantil. Metodología: Se reclutaron 27 familias de niños entre 5 a 10 años con asma de hospitales públicos en la ciudad de Quito, Ecuador. Las familias fueron asignadas aleatoriamente a dos grupos: el primer grupo (N= 15) recibió 10 sesiones de terapia filial de 30 minutos durante 5 semanas, mientras que el otro grupo permaneció en una condición de lista de espera. Las evaluaciones principales que se aplicaron fueron el Parenting Stress Index-Short Form (PSI-SF), el Porter Parental Acceptance Scale (PPAS), el Control del Asma en Niños (CAN) y el Child Behavior Checklist (CBCL), además de una medida de Óxido Nítrico Exhalado (eNO). Estas evaluaciones se llevaron a cabo antes de la intervención y una vez finalizada la intervención. Resultados: En base a la revisión literaria, se esperaría una disminución en los síntomas del asma, una mejora en la relación paterno-infantil, una disminución de la crítica parental y menos problemas externalizantes en el grupo que recibió TDJF. Conclusiones: La terapia de juego filial resultó efectiva en la reducción de los síntomas del asma y la reparación de la relación paterno-infantil, comparado con una condición de lista de espera. Estos resultados resaltan la importancia de la necesidad de apoyo familiar y bienestar en la familia durante el curso de enfermedades crónicas como el asma.

Publication Year
2017
Language
spa
Topic
Asma
Diagnóstico
Tratamiento
Psicoterapia Familiar
MEDICINA
PEDIATRÍA
Repository
Repositorio Universidad San Francisco de Quito
Get full text
http://repositorio.usfq.edu.ec/handle/23000/6389
Rights
openAccess
License