Arte Infantil no dirigido basado en Emmi Pilkler y Loris Malaguzzi: Un Estudio de Caso

 

Authors
Izurieta Vergara, Ana Paola
Format
BachelorThesis
Status
publishedVersion
Description

This research case study deals with the development process of art teaching in a non-guided environment at the Ecuadorian childhood center “Casa Emmi Pikler”. In this center Dr. Emmi Pikler´s pedagogy about autonomous child development is used. For this study, it was proposed to combine Pikler’s pedagogy with Loris Malaguzzi’s philosophy of Reggio Emilia, currently used in Italy for art teaching. The present proposal attempts to complement the artistic space of this childhood center through the introduction of new materials with which children may express themselves artistically by playing in a creative process experience.
En esta investigación se realizó un estudio de caso acerca de la Enseñanza de Arte en un ambiente No Dirigido. En el Centro Infantil Ecuatoriano: Casa Emmi Pikler, que ordinariamente usa la pedagogía de la Dra. Emmi Pikler sobre el desarrollo autónomo del niño, se propuso aplicar la filosofía de Loris Malaguzzi usada en Reggio Emilia en Italia para la enseñanza artística. La propuesta ofreció complementar al espacio artístico del Centro Infantil para introducir nuevos materiales para la expresión artística y que, a través del arte los niños jueguen durante las experiencias de sus procesos creativos.

Publication Year
2011
Language
esp
Topic
Educación Infantil
Artesanía
Ecuador
CIENCIAS SOCIALES
ECUADOR
Repository
Repositorio Universidad San Francisco de Quito
Get full text
http://repositorio.usfq.edu.ec/handle/23000/1321
Rights
openAccess
License
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/ec/