Perfil emprendedor y creación de nuevas empresas de los graduados de las facultades de Ciencias Sociales de la Universidad Técnica de Ambato

 

Authors
Llumitaxi Burgasí, Evelyn Johanna
Format
BachelorThesis
Status
publishedVersion
Description

The objective of this research is to analyze the entrepreneurial profile and the ability of the people who are studing and have studied and been graduated from the faculties of Contabilidad y Auditoría, Ciencias Administrativas y Diseño, Arquitectura y Artes, de la Universidad Técnica de Ambato. This research is divided into two phases. The first phase contains information from the Comisión de Seguimiento de Egresados y Graduados (COSEG) of each faculty. This information was obtained under a study with a population of 1,852 graduates by semester, since march 2013 to march 2017. An online questionnaire was applied. Its application obtained 1,224 validated questionnaires. The main result showed that 108 graduates have their own company and others have gained the opportunity to get into the labor market as an employee. Talking about the entrepreneur graduated people, there is a high percentage of female entrepreneurs. Most of them are professionals between 20 and 35 years old. They are related into their main degree. The second phase measures the entrepreneur profile of the students of the 8th and 9th levels of the careers under study, within a view of people studying during october 2017 - february 2018. As the same way, there was an online questionnaire applied and 378 answers were obtained. Results determined that the academic formation, the own perception as an entrepreneur and the role or influence of the teachers over them, stimulated the student to get involved in entrepreneurial activities.
La presente investigación tiene como objetivo analizar el Perfil Emprendedor y la Capacidad Emprendedora de los estudiantes y graduados de las Facultades de Contabilidad y Auditoría, Ciencias Administrativas y Diseño, Arquitectura y Artes de la Universidad Técnica de Ambato. La investigación se divide en dos Fases de estudio, en la primera fase se considera información de la Comisión de Seguimiento de Egresados y Graduados (COSEG) de cada una de las facultades en estudio obteniendo una población de 1.852 graduados/as por cohortes, de marzo 2013 a marzo 2017; se aplicó un cuestionario on-line obteniendo 1.224 cuestionarios validados. Como principal resultado evidencia que 108 graduados/as tienen su empresa propia y que los demás han logrado insertarse en el mercado laboral. Con respecto a los graduados emprendedores existe un alto porcentaje de emprendimiento femenino, la mayoría de jóvenes profesionales emprendieron en un rango de edad de 20 a 35 años involucrándose directamente en áreas afines a su profesión. La segunda fase se enfoca en medir el Perfil emprendedor de los estudiantes de los 8vos y 9nos semestres de las Facultades en estudio, cohorte octubre 2017 – febrero 2018, se les aplicó un cuestionario on-line y se obtuvo 378 respuestas. Los resultados determinaron que la formación académica, la percepción propia como emprendedor y el rol o influencia del docente, estimulan al estudiante a involucrarse en actividades emprendedoras.

Publication Year
2018
Language
spa
Topic
EMPRENDIMIENTO
PERFIL EMPRENDEDOR
FORMACIÓN ACADEMICA
ROL O INFLUENCIA DEL DOCENTE
Repository
Repositorio Universidad Técnica de Ambato
Get full text
http://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/28250
Rights
openAccess
License