An analysis of the English textbooks and their connection with the curricular objectives in the Ecuadorian Curriculum for sublevel superior to get an A2 level of English when finishing basic education

 

Authors
Lozano Aguirre, Wilson Bladimir
Format
MasterThesis
Status
publishedVersion
Description

Ya que el currículo juega un rol fundamental en el desarrollo de las comunidades y que este debe ser diseñado tomando en cuenta los antecedentes de los aprendices, esta investigación analiza los contenidos propuestos en la serie de libros de inglés “teenagers” para el subnivel básico superior y los objetivos curriculares para este nivel a fin de medir la relación entre el contenido de los libros y los criterios de desempeño propuestos en el currículo. Se hizo esta investigación analizando y comparando los indicadores de logro obligatorios mencionados en los cinco hilos curriculares con cada una de las unidades incluidas en cada libro utilizando una lista de cotejo adaptada para este propósito. El método cualitativo fue el usado para analizar e interpretar las coincidencias entre los criterios de desempeño y contenidos. Se utilizó una escala del uno al cinco para establecer la relación entre ellos dándoles un porcentaje a cada relación. Los resultados encontrados en este trabajo fueron interpretados y representados en tablas a fin de determinar la relación entre ellos. Los resultados mostraron que su relación es limitada ya que los libros utilizados no están diseñados tomando como referencia los criterios de desempeño. Además, el currículo no representa la realidad ecuatoriana y los contenidos del libro no incluyen temas relacionados a la cultura y tradiciones ecuatorianas. Finalmente, esta investigación sugiere que los criterios de desempeño en el currículo se diseñen por año de educación básica y no en general para todo el nivel como lo está en la actualidad.
Being that the curriculum plays a fundamental role in the development of the communities and it has to be designed taking into account learners’ background, this research analyzes the contents proposed in the series of English books ‘teenagers’ for sublevel superior and the curricular objectives for this level in order to measure the extent of agreement between the content in the textbooks and the performance criteria proposed in the curriculum. This research was done analyzing and comparing the mandatory performance criteria belonging to the five curricular threads mentioned in the curriculum with each one of the six units included in every single book using a checklist adapted for this purpose. It was used a qualitative approach in order to analyze and interpret the coincidences between the curriculum performance criteria and the contents. A scale from one to five was used to establish the relationship among them giving them a percentage for each amount. The results found in this work were interpreted and represented in charts in order to determine the agreement and relationship between them. The findings showed that the extend of agreement is limited being that the books are not designed taking into account the national curriculum as reference. Moreover, the curriculum does not represent Ecuadorian reality and the contents in the textbooks do not include topics related to our culture and traditions. Finally, this research suggests the design of the performance criteria in the national curriculum per grades of basic education, not in general for the sublevel superior.

Publication Year
2019
Language
eng
Topic
LIBROS DE TEXTO
OBJETIVOS CURRICULARES
CRITERIOS DE DESEMPEÑO
HILOS CURRICULARES
, LISTA DE COTEJO
Repository
Repositorio Universidad Técnica de Ambato
Get full text
http://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/29717
Rights
openAccess
License