Vocabulary techniques and the interpersonal communication in learners of English

 

Authors
Ilbay Morejón, Lorena Maribel
Format
MasterThesis
Status
publishedVersion
Description

El presente proyecto de investigación “Técnicas de Vocabulario y la Comunicación Interpersonal en Aprendices de Inglés” tuvo como objetivo determinar la relación que existe entre las técnicas de vocabulario y la comunicación interpersonal en aprendices de inglés. La investigación se enmarco en un enfoque tanto cualitativo como cuantitativo, con los tipos de investigación bibliográfica y de campo ya que la ejecución se desplegó en cada clase de inglés. La población radicó en sesenta y cuatro estudiantes de décimo año paralelos “A” Y “B” de la Unidad Educativa “Ambato”, sección vespertina de nivel A2.1de acuerdo al libro del Ministerio de Educación del Ecuador. Se utilizó un cuestionario validado como técnica y dos pruebas Key English Test (KET) como instrumento de recolección de datos (prueba previa, prueba posterior), mismas que evaluaron los conocimientos adquiridos con las técnicas de vocabulario utilizadas (visuales y verbales), en relación a la comunicación interpersonal ésta fue valorada a través de los siguientes criterios de evaluación: gramática y vocabulario, pronunciación y comunicación interactiva. Entre las técnica visuales y verbales utilizadas están: realia, mime and gestures, pictures, translation, drilling, synonyms and antonyms. Con el fin de comprobar la hipótesis se utilizaron las pruebas de Kolmogorov-Smirnov y Wilcoxon. Los resultados obtenidos revelan que las técnicas de vocabulario se relacionan con la comunicación interpersonal. Se concluye que los educandos obtuvieron un progreso significativo en su comunicación interpersonal posterior a la implementación de las diversas técnicas de vocabulario.
The present investigation project “Vocabulary Techniques and the Interpersonal Communication in Learners of English” had as objective to determine the relation between the vocabulary techniques and the interpersonal communication in learners of English. This research hold a qualitative and quantitative approach. A bibliographical – field research study was carried out, due to the application was developed in each class. The population consisted of sixty-four students from tenth year, class “A” and “B” at Unidad Educativa “Ambato”, afternoon shift, level A2.1according to the English book given from the Ministry of Education of Ecuador. The technique was a validated questionnaire, and the instrument was a Key English Test (pre and post test), which assessed the vocabulary techniques (visual and verbal) in relation to the interpersonal communication, it was evaluated through the following evaluation criteria: grammar and vocabulary, pronunciation, interactive communication. Among the visual and verbal techniques used, there are realia, mime and gestures, pictures, translation, drilling, synonyms and antonyms. To verify the hypothesis, the Kolmogorov-Smirnov and Wilcoxon test were applied. The results obtained show that the vocabulary techniques improve the interpersonal communication. It concluded that learners had a significant progress in the interpersonal communication after the execution of assorted vocabulary techniques.

Publication Year
2018
Language
eng
Topic
COMUNICACIÓN INTERACTIVA
GRAMÁTICA Y VOCABULARIO
PRONUNCIACIÓN EN INGLÉS
TÉCNICAS VISUALES
TÉCNICAS VERBALES
TÉCNICAS DE VOCABULARIO
Repository
Repositorio Universidad Técnica de Ambato
Get full text
http://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/28238
Rights
openAccess
License