Logística comercial: un enfoque para la toma de decisiones en las MIPYMES de la Zona 3 del Ecuador

 

Authors
Manzano Gutiérrez, Mauricio Alejandro
Format
Article
Status
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Description

The MIPYMES of the commercial sector of zone 3 of Ecuador considered as the population under study are dedicated to 4 specific activities according to the International Standard Industrial Classification in the following categories: 1. Retail sale in non-specialized stores with a predominance of the sale of food, beverages or tobacco, 2. Retail sale of hardware. 3. Retail sale of clothing and footwear. 4. Retail sale of pharmaceutical products. The commercial MSMEs have contributed to the generation of formal employment in the face of the slowdown and the economic recession the country is facing, therefore, it is important to strengthen the commercial logistics performance of MSMEs through the development of strategies related to commercial logistics., allowing companies to develop in the activities from the selection of suppliers to the after sales service. The article details a series of dimensions and variables that should be considered by an entrepreneur of a MSME in the commercial sector at the time of making decisions, presenting information that allows him to improve the activities by placing the client at the center of interest in decision-making, for this purpose, a correlational sectional descriptive investigation was carried out. The statistical results showed that the dimensions and variables determined by literary review generated statistical evidence with an R value of 0.791, which indicates that the variables have a moderately high relation adjusted to the commercial MSMEs of Zone 3 of Ecuador.
Las MIPYMES del sector comercial de la zona 3 del Ecuador consideradas como la población objeto de estudio se dedican a 4 actividades específicas de acuerdo a la Clasificación Industrial Internacional Uniforme en las siguientes categorías: 1. Venta al por menor en comercios no especializados con predominio de la venta de alimentos, bebidas o tabaco, 2. Venta al por menor de artículos de ferretería. 3. Venta al por menor de prendas de vestir y calzado. 4. Venta al por menor de productos farmacéuticos. Las MIPYMES comerciales han contribuido a la generación de empleo formal frente al desacelero y la recesión económica de viene afrontando el país, por lo tanto, es importante fortalecer el desempeño logístico comercial de las MIPYMES a través de la elaboración de estrategias relacionadas a la logística comercial, permitiendo que las empresas puedan desarrollarse en las actividades desde la selección de proveedores hasta el servicio post venta. El artículo detalla una serie de dimensiones y variables que deben ser consideradas por un empresario de una MIPYMES del sector comercial al momento de tomar decisiones, presenta información que le permite mejorar las actividades poniendo al cliente en el centro de interés en la toma de decisiones, para ello se efectuó una investigación descriptiva seccional correlacional. Los resultados estadísticos mostraron que las dimensiones y variables determinadas por revisión literaria generaron evidencia estadística con un valor R de 0,791 que indica que las variables tienen una relación moderadamente alta ajustada a las MIPYMES comerciales de la Zona 3 del Ecuador.

Publication Year
2019
Language
spa
Topic
ARTÍCULO ACADÉMICO
TOMA DE DECISIONES
LOGÍSTICA COMERCIAL
MIPYMES
Repository
Repositorio Universidad Técnica de Ambato
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http://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/29509
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openAccess
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