Sustainability of public finances in the ecuadorian economy 2001 - 2019

 

Authors
Mejía Matute, Silvia; Pinos Luzuriaga, Luis
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Article
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The Ecuadorian economy between 2001 and 2019 experiences economic growth based on a new oil boom  and state intervention through fiscal policy. Using the information from the Central Bank, the income and expenses of the non-financial public sector are quantified, the primary and global deficit is established in the analysis period and the level of public indebtedness. The research question is: How much budget surplus should be generated by public finances and the level of economic activity to pay the debt, plus its financial costs? To determine the degree of current and future financial solvency, an econometric model of budget constraint was applied where an index is obtained in which the government debt is sustainable when the real GDP growth rate is greater than the real interest rate of the debt. It is concluded that, between 2001 and 2019, the public finances of the Ecuadorian economy show two clearly differentiated fiscal periods: The first 2001 - 2008, are sustainable, because the results of the model demonstrate this. The second 2009 - 2019, except 2011, shows that public finances are unsustainable. Keywords: Budgetary Restriction, Fiscal Deficit, Fiscal Policy, Fiscal Sustainability, Public Debt. URL: https://revistas.uta.edu.ec/erevista/index.php/bcoyu/article/view/920 References: Asamblea Nacional del Ecuador. (2008). Constitución de la República del Ecuador. Quito: Registro Oficial. Asamblea Nacional del Ecuador. (2010). Código Orgánico de Planificación y Finanzas Públicas. Quito: Asamblea Nacional . Báez Melián, J. (2018). Los Efectos de la Política Fiscal sobre la Desigualdad. Revista de Economía Mundial, 127-148. Banco Central del Ecuador. (Noviembre de 2019). Banco Central del Ecuador. Obtenido de Banco Central del Ecuador: https://www.bce.fin.ec/index.php/informacioneconomica/ Beckman, T. (2018). Reversing Course: Fiscal Policy and Economic Interdependence. Taylor & Francis Ltd., United Kingdom: Taylor & Francis Ltd. doi:DOI:10.1080/03050629.2018.1434169 Blanchard, O., & Amighini, A. &. (2012). Macroeconomía. Madrid: Pearson. Blanchard, O., Amighini, A., & Giavazzi, F. (2012). Macroeconomía. Madrid: Pearson. Céspedes Rangel, E. (2009). La Sostenibilidad de la Política Fiscal de Bogotá 2008 - 2020. Cuadernos de Economía, 63-94. Chaves, Á. H. (2003). La Restricción Intertemporal del Presupuesto. Una Evaluación Empírica para el Gobierno Nacional Central de Colombia. 1950-2010. Cuaderno de Economía(39), 99-128. Echenique Romero, X. (2016). La construcción de una política tributaria. Economía Informa(398), 75-88. Fierro-Renoy, V. (2017). Sostenibilidad de las Finanzas Públicas Ecuatorianas y Patrimonio Público, 1972-2015. Polemika 12, 9-65. Gogas, P., & Pragidis, I. (2015). Are there asymmetries in fiscal policy shocks? doi:DOI:10.1108/JES-04-2013-0059 Hernández Mota, J. L. (2013). Reinventando la Política Fiscal: ¿Una nueva estrategia para la estabilización y el crecimiento económico. Cuadernos de Economía, 33-59. Jimenez, F. (2017). Macroeconomía. Enfoques y Modelos. Lima: Macro. Jorrat, M. (2011). Evaluando la equidad horizontal y vertical en el impuesto al valor agregado y el impuesto a la renta: el impacto de reformas tributarias potenciales. Los casos de Ecuador, Guatemala y Paraguay. Santiago de Chile: Publicación de las Naciones Unidas. Obtenido de https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/5345/S1100385_es.pdf?sequence=1&isAllowed=y Koh, W. C. (2017). Oil price shocks and macroeconomic adjustments in oil-exporting countries. International Economics and Economic Policy, 187-210. doi:http://dx.doi.org/10.1007/s10368-015-0333-z Larraín, F., & Sachs, J. (2013). Macroeconomía en la Eonomía Global. Santiago de Chile: Pearson. León Sánchez, F. X., & Morales Castro, S. (2018). Technical methodological tools for learning tax incentives in the economic growth of Ecuador in the period (2007 - 2012). Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valore, 1-28. Ministerio de Finanzas Ecuador. (2010). Código Orgánico de Planificación Finanzas Públicas. Quito. Mochón, F. (2009). Introducción a la macroeconomía. S.A. MCGRAW-HILL / INTERAMERICANA DE ESPAÑA. OCDE/CEPAL/CIAT/BID. (2017). Estadísticas tributarias en América Latina y el Caribe 1990-2015. Paris: OECD Publishing. Recuperado el 2018, de http://dx.doi.org/10.1787/rev_lat_car-2017-en-fr Rangel, E. C. (2008). La Sostenibilidad de la Pol+itica Fiscal de Bogotá. Ricardo, D. (1817). Principios de Economía Política y Tributación. Ediciones Pirámide. Soto, F. J. (2010). Hacienda Pública I. Madrid.
La economía ecuatoriana entre 2001 a 2019 experimenta un crecimiento económico sustentado en un nuevo auge petrolero y la intervención del estado a través de la política fiscal. Utilizando la información del Banco Central, se cuantifica los ingresos y gastos del sector público no financiero, se establece el déficit primario y global en el periodo de análisis y el nivel de endeudamiento público. La pregunta de investigación es: ¿Cuánto superávit presupuestario deben generar las finanzas públicas y el nivel de actividad económica para el pago de la deuda, más sus costos financieros? Para determinar el grado de solvencia financiera actual y futura, se aplicó un modelo econométrico de restricción presupuestaria donde se obtiene un índice en el que la deuda del gobierno es sostenible cuando la tasa de crecimiento del PIB real es mayor que la tasa interés real de la deuda. Se concluye que, entre el año 2001 al 2019, las finanzas públicas de la economía ecuatoriana muestran dos periodos fiscales claramente diferenciados: El primero 2001 – 2008, son sostenibles, debido a que los resultados del modelo así lo demuestran. El segundo 2009 - 2019, excepto el 2011, evidencia que las finanzas públicas son insostenibles. Palabras clave: Déficit Fiscal, Deuda Pública, Política Fiscal, Restricción Presupuestaria Intertemporal, Sostenibilidad Fiscal. URL: https://revistas.uta.edu.ec/erevista/index.php/bcoyu/article/view/920 Referencias: Asamblea Nacional del Ecuador. (2008). Constitución de la República del Ecuador. Quito: Registro Oficial. Asamblea Nacional del Ecuador. (2010). Código Orgánico de Planificación y Finanzas Públicas. Quito: Asamblea Nacional . Báez Melián, J. (2018). Los Efectos de la Política Fiscal sobre la Desigualdad. Revista de Economía Mundial, 127-148. Banco Central del Ecuador. (Noviembre de 2019). Banco Central del Ecuador. Obtenido de Banco Central del Ecuador: https://www.bce.fin.ec/index.php/informacioneconomica/ Beckman, T. (2018). Reversing Course: Fiscal Policy and Economic Interdependence. Taylor & Francis Ltd., United Kingdom: Taylor & Francis Ltd. doi:DOI:10.1080/03050629.2018.1434169 Blanchard, O., & Amighini, A. &. (2012). Macroeconomía. Madrid: Pearson. Blanchard, O., Amighini, A., & Giavazzi, F. (2012). Macroeconomía. Madrid: Pearson. Céspedes Rangel, E. (2009). La Sostenibilidad de la Política Fiscal de Bogotá 2008 - 2020. Cuadernos de Economía, 63-94. Chaves, Á. H. (2003). La Restricción Intertemporal del Presupuesto. Una Evaluación Empírica para el Gobierno Nacional Central de Colombia. 1950-2010. Cuaderno de Economía(39), 99-128. Echenique Romero, X. (2016). La construcción de una política tributaria. Economía Informa(398), 75-88. Fierro-Renoy, V. (2017). Sostenibilidad de las Finanzas Públicas Ecuatorianas y Patrimonio Público, 1972-2015. Polemika 12, 9-65. Gogas, P., & Pragidis, I. (2015). Are there asymmetries in fiscal policy shocks? doi:DOI:10.1108/JES-04-2013-0059 Hernández Mota, J. L. (2013). Reinventando la Política Fiscal: ¿Una nueva estrategia para la estabilización y el crecimiento económico. Cuadernos de Economía, 33-59. Jimenez, F. (2017). Macroeconomía. Enfoques y Modelos. Lima: Macro. Jorrat, M. (2011). Evaluando la equidad horizontal y vertical en el impuesto al valor agregado y el impuesto a la renta: el impacto de reformas tributarias potenciales. Los casos de Ecuador, Guatemala y Paraguay. Santiago de Chile: Publicación de las Naciones Unidas. Obtenido de https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/5345/S1100385_es.pdf?sequence=1&isAllowed=y Koh, W. C. (2017). Oil price shocks and macroeconomic adjustments in oil-exporting countries. International Economics and Economic Policy, 187-210. doi:http://dx.doi.org/10.1007/s10368-015-0333-z Larraín, F., & Sachs, J. (2013). Macroeconomía en la Eonomía Global. Santiago de Chile: Pearson. León Sánchez, F. X., & Morales Castro, S. (2018). Technical methodological tools for learning tax incentives in the economic growth of Ecuador in the period (2007 - 2012). Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valore, 1-28. Ministerio de Finanzas Ecuador. (2010). Código Orgánico de Planificación Finanzas Públicas. Quito. Mochón, F. (2009). Introducción a la macroeconomía. S.A. MCGRAW-HILL / INTERAMERICANA DE ESPAÑA. OCDE/CEPAL/CIAT/BID. (2017). Estadísticas tributarias en América Latina y el Caribe 1990-2015. Paris: OECD Publishing. Recuperado el 2018, de http://dx.doi.org/10.1787/rev_lat_car-2017-en-fr Rangel, E. C. (2008). La Sostenibilidad de la Pol+itica Fiscal de Bogotá. Ricardo, D. (1817). Principios de Economía Política y Tributación. Ediciones Pirámide. Soto, F. J. (2010). Hacienda Pública I. Madrid.

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2020
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