Leer y escribir, hablar y escuchar en los Institutos de Formación Docente: un desafío para profesores

 

Authors
Pasut, Marta; Menna, Claudia
Format
Article
Status
publishedVersion
Description

In the past few years there has been an increase in the number of applicants pursuing teaching careers in Teacher Training Colleges and –at the same time- there has been a decrease in the competences and abilities that these young adults show. The areas of difficulties found among these students are related to speaking, writing and reading comprehension skills. The present paper purports to briefly describe some of the challenges these new students face. The belief –or prejudice- that it is because of lack of “general knowledge” that students do not succeed has been dismissed, thus adhering to Paula Carlino’s concept of “shared responsibility.” The aforementioned author claims that each student creates the necessary opportunities for the development of the skills he or she lacks, which also allows the student to reflect on the processes involved in such tasks. In this paper some theoretical concepts which give evidence of the importance of the development of speaking, reading and listening skills in teacher trainees are explored with the ultimate objective of suggesting possible strategies for the classroom. 
En los últimos años se ha incrementado la matrícula en los Institutos de Formación Docente y, paralelamente, han decrecido las competencias con que los jóvenes inician su recorrido por el Nivel Superior. Las dificultades que aparecen en los distintos diagnósticos se relacionan con la oralidad, la escritura y la comprensión lectora. En esta ponencia se describen brevemente algunos problemas de los ingresantes. Se desecha el prejuicio de que el factor determinante de la situación sea el “capital cultural” de los jóvenes y se hace hincapié (siguiendo el concepto de “responsabilidad compartida” de la Dra. Paula Carlino) en que cada enseñante cree las oportunidades necesarias para el desarrollo de las competencias ausentes y ceda espacios a la reflexión conjunta sobre los procesos involucrados. Se exponen algunos conceptos teóricos que sustentan la importancia de la lectoescritura, la oralidad y la escucha en la formación docente y se revisan las acciones en curso para mejorar la situación. Finalmente, se presentan algunas estrategias aplicables en el aula.

Publication Year
2019
Language
spa
Topic
Repository
REVISTAUC
Get full text
https://publicaciones.ucuenca.edu.ec/ojs/index.php/pucara/article/view/2612
Rights
openAccess
License
Derechos de autor 2019 info:eu-repo/semantics/openAccess