Extension and pedagogical practice in architecture

 

Authors
Martínez Osorio, Pedro Arturo; García Sánchez, Eder Alfredo
Format
Article
Status
publishedVersion
Description

The pedagogical practices developed in articulation with the extension office called "architectural consulting" attached to the architecture program of REMOVED in REMOVED, Colombia, are presented in order to reflect on the exercises developed in the light of one of the functions inherent in the university in the 21st century, innovation, specifically speaking of recent trends in social sustainability and its relationship with pedagogical practice in architecture. The adopted methodology, with a participatory approach, was developed in 4 phases: problem identification, work criteria, conceptualization, and implementation. Examples of the participatory works developed by students of the architecture program are shown, which generate alternatives for local development in the city, in places where the municipal administration and its planning structures do not reach to arrive in an effective way. Changes are identified in the role of pedagogical practices focused on social innovation and the new functions they assume, students, teachers and communities involved in the critical construction of the new citizenship.
Se presentan las prácticas pedagógicas desarrolladas en articulación con la oficina de extensión denominada “consultorio arquitectónico” adscrita al programa de arquitectura de REMOVIDO en REMOVIDO, Colombia, con el fin de reflexionar sobre los ejercicios desarrollados a la luz de una de las funciones inherentes a la universidad en el siglo XXI, la innovación, específicamente hablando de las nuevas tendencias recientes de la sostenibilidad social y su relación con práctica pedagógica en arquitectura. La metodología adoptada, de enfoque participativo, se desarrolló en 4 fases: identificación del problema, criterios de trabajo, conceptualización, e implementación. Se muestran ejemplos de los trabajos participativos desarrollados por estudiantes del programa de arquitectura, los cuales generan alternativas de desarrollo local en la ciudad, en lugares donde la administración municipal y sus estructuras de planificación no alcanzan a llegar de una forma efectiva. Se identifican cambios en el papel de las prácticas pedagógicas enfocadas en la innovación social y las nuevas funciones que asumen, estudiantes, docentes y comunidades involucradas en la construcción crítica de la nueva ciudadanía.

Publication Year
2019
Language
spa
Topic
Repository
REVISTAUC
Get full text
https://publicaciones.ucuenca.edu.ec/ojs/index.php/estoa/article/view/2044
Rights
openAccess
License
Derechos de autor 2019 Revista Estoa