Challenges and contemporary trends in the training of the Cultural and Artistic Education teacher

 

Authors
Molerio Rosa, Liliana de la Caridad; Vázquez Neira, Paola Silvana
Format
Article
Status
publishedVersion
Description

The article addresses the essential elements to take into account in the training of teachers of Cultural and Artistic Education, in order to respond to the social demands made on the Universities specified in material and spiritual demands for the transformation of the social environment into common goods. The study aims to reveal the challenges, trends and universal objectives of Cultural and Artistic Education for teacher training. For this, the theoretical systematization is carried out for the clarification of the main theoretical elements that support the objectives, challenges and trends of Cultural and Artistic Education in teacher training, through analysis and synthesis, induction and deduction as theoretical methods for the bibliographic review. As main contributions and results, the universal objectives for the training of teachers for the Cultural and Artistic Education subject. In addition, theorizing about the challenges that in this minute vitalize the training of these teachers and a critical assessment is made of the essential qualities that must characterize a teacher to take on the challenges of today's society. Likewise, current trends in the training of Cultural and Artistic Education teachers are revealed.
El artículo aborda los elementos esenciales a tener en cuenta en la formación de docentes de Educación Cultural y Artística, en función de responder a las exigencias sociales realizadas a las Universidades y concretadas en demandas materiales y espirituales para la transformación del entorno social en bienes comunes. El estudio propone como objetivo revelar los retos, tendencias y objetivos universales de la Educación Cultural y Artística para la formación de docentes. Para ello, se realiza la sistematización teórica para la clarificación de los principales elementos teóricos que sustentan los objetivos, retos y tendencias de la Educación Cultural y Artística en la formación docente, a través del análisis y la síntesis, la inducción y deducción como métodos teóricos para la revisión bibliográfica. Y como principales aportes y resultados, los objetivos universales para la formación de docentes en la asignatura Educación Cultural y Artística. Además, se teoriza sobre los retos que en este minuto vitalizan la formación de estos docentes y se realiza una valoración crítica sobre las cualidades esenciales que deben caracterizar a un docente para asumir los retos de la sociedad actual. Asimismo, se revelan las tendencias actuales en la formación de docentes de Educación Cultural y Artística.

Publication Year
2022
Language
spa
Topic
Cultural and Artistic Education
teacher training
challenges and trends
Educación Cultural y Artística
formación docente
retos y tendencias
Repository
Revista Universidad de Cuenca
Get full text
https://publicaciones.ucuenca.edu.ec/ojs/index.php/revpos/article/view/4039
Rights
openAccess
License