IMPLICACIÓN LABORAL DE LOS DOCENTES DE POSGRADO Y LA EVALUACIÓN QUE LES REALIZAN SUS ESTUDIANTES EN UNA UNIVERSIDAD ECUATORIANA

 

Authors
Raza Carrillo, Diego Fabián
Format
Article
Status
publishedVersion
Description

The goal of this research is to identify if there is a difference in the evaluation that graduate students make of their teachers when they report different levels of work engagement in their dimensions of vigor, dedication and absorp-tion. The students and teachers who received and taught in the third quarter of the 2016-2017 school year were taken as a reference in an academic area of a graduate university in Ecuador. The evaluations of teachers carried out by the students at the end of the term were used, and they were contrasted with the levels of work engagement reported by their teachers before the beginning of the term. The methodology was quantitative in nature: statisti-cal tests were applied to test the significance of the differences found in the different analyzes, and the result was that teachers who reported higher values of vigor were evaluated with higher scores in their ability to generate an atmosphere of participation in the classroom. The conclusion of the study is then that one of the dimensions of proffesors’ work engagement had an impact on one of the components of the evaluation that students carried out on their lecturers in the selected sample.
El objetivo de esta investigación es identificar si existe diferencia en la evaluación que realizan los estudiantes de posgrado a sus docentes cuando reportan distintos niveles de implicación laboral en sus dimensiones de vigor, dedicación y absorción. Se tomó como referencia a los estudiantes y docentes que recibieron y dictaron clase en el tercer trimestre del año lectivo 2016-2017 en un área académica de una universidad de posgrado en Ecuador. Se utilizó las evaluaciones a docentes realizadas por los estudiantes al finalizar el trimestre, y se las contrastó con los niveles de implicación laboral reportados por sus docentes antes de iniciar el mismo trimestre. La metodología aplicada fue de enfoque cuantitativo: se aplicaron pruebas estadísticas para probar la significancia de las diferencias encontradas en los distintos análisis, y el resultado fue que los docentes que reportaron valores más altos de vigor, fueron evaluados con calificaciones más altas en su capacidad de generar un ambiente de participación en el aula. La conclusión del estudio fue que una de las dimensiones del engagement2 laboral docente tuvo incidencia en uno de los componentes de la evaluación que realizaron los estudiantes a sus docentes en la muestra seleccionada.

Publication Year
2020
Language
spa
Topic
Work engagement, graduate professors, evaluation to professors, Ecuador
Implicación laboral, docencia de posgrado, evaluación al docente, Ecuador.
Repository
Revistas Universidad Tecnológica Equinoccial
Get full text
https://revistas.ute.edu.ec/index.php/economia-y-negocios/article/view/820
Rights
openAccess
License
Derechos de autor 2020 Universidad UTE