Propuesta Yupaywan Pukllay para desarrollar el sentido num?rico en estudiantes de preparatoria de la Escuela de Innovaci?n UNAE

 

Authors
Quinde S?nchez, Wilmer Fernando
Format
Article
Status
publishedVersion
Description

La presente investigaci?n tiene como finalidad desarrollar el sentido num?rico en estudiantes de preparatoria con la premisa de que el objetivo principal en el ?rea de matem?ticas en educaci?n infantil es que el ni?o debe construir el concepto de cantidad-n?mero. Se implement? la Investigaci?n Acci?n Participativa (IAP) bajo el paradigma cualitativo. Los participantes fueron 28 ni?os de 5 y 6 a?os de edad, del nivel de preparatoria de la Escuela de Educaci?n B?sica de Innovaci?n UNAE. La propuesta etnomatem?tica titulada Yupaywan Pukllay (Jugando con n?meros) tuvo como base los principios de conteo que proponen Gelman y Gallister para la comprensi?n del n?mero en la primera infancia. Despu?s de la implementaci?n de la propuesta con el khipu, los educandos desarrollaron el sentido num?rico y la comprensi?n del n?mero. Con la ayuda de los padres de familia se logr? identificar que los estudiantes hab?an alcanzado diferentes niveles de adquisici?n de cantinela.
This research aims to implement an ancestral resource such as khipu for the development of number sense in first grade students from the Escuela de Educaci?n B?sica de Innovaci?n UNAE. The main objective in the area of mathematics in early childhood education is the construction of the concept of quantity-number by the child. A participatory action research implemented under the qualitative paradigm, the quality of the interpretation of the facts in their own nature. The participants were 28 children, between women and men, ages 5 and 6, from the secondary level (first grade) of the Escuela de Educaci?n B?sica de Innovaci?n UNAE. The Ethnomathematical proposal entitled Yupaywan Pukllay was based on the counting principles proposed by Gelman and Gallister for the understanding of number in early childhood. After the implementation of the proposal with the khipu in the process of teaching and learning the number and quantity developed, it will come that the students have the sense of number and the understanding of the number, it will be identified with the help of the parents that the students have reached different levels of acquisition of cantinela.
Azogues

Publication Year
2021
Language
Topic
Educaci?n infantil
Etnomatem?tica
Khipu
Sentido num?rico
Infant education
Ethnomathematics
khipu
Number sense
Repository
Repositorio Universidad Nacional de Educación
Get full text
http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/2158
Rights
openAccess
License