Disputas en torno al cierre de la escuela comunitaria Río Cenepa —Tauri, Ecuador (Investigaciones)

 

Authors
Cevallos Enríquez, María Belén
Format
Article
Status
publishedVersion
Description

This research answers the question: What are the disputes surrounding the closure of the Río Cenepa de Tauri community school? It is based on the postulates of the EG model of Thévenot and Boltanski and applies a qualitative methodology through three information gathering techniques: documentary research, participant observation and in-depth interviews. The article introduces the Plan for the Reordering of the Educational Offer and the closure of community schools in Ecuador, and specifies the findings on the disputes of the actors regarding the closure of the school. The initial situation, the disputes, the tests and the agreements are the categories of analysis identified in the process of closing the Río Cenepa school.
Esta investigación responde a la pregunta: ¿Cuáles son las disputas que giran en torno al cierre de la escuela comunitaria Río Cenepa de Tauri? Se fundamenta en los postulados del modelo EG de Thévenot y Boltanski, y aplica una metodología de carácter cualitativo mediante tres técnicas de recolección de información: consulta documental, observación participante y entrevista a profundidad. El artículo introduce el Plan de Reordenamiento de la Oferta Educativa y el cierre de las escuelas comunitarias en Ecuador, y especifica los hallazgos sobre las disputas de los actores frente al cierre de la escuela. La situación inicial, las disputas, las pruebas y los acuerdos son las categorías de análisis identificadas en el proceso de cierre de la escuela Río Cenepa.

Publication Year
2021
Language
spa
Topic
ESCUELAS RURALES
POLÍTICA EDUCATIVA
ESTUDIOS DE CASOS
COMMUNITY SCHOOLS
Repository
Repositorio Universidad Andina Simón Bolivar
Get full text
http://hdl.handle.net/10644/8377
Rights
openAccess
License
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional