Ampliando a Parker: elaboración de ejercicios de improvisación, basados en melodías generadas a partir de la técnica de armonización cuatro voces cerradas al tema Yardbird suite de Charlie Parker

 

Authors
Boada Puente, Fausto Daniel
Format
BachelorThesis
Status
publishedVersion
Description

This project presents a methodology for the creation of melodic variants and improvisation exercises. It has been taken as a tool for the creation of variants, the four way close harmonization technique. Its application, spontaneously as a fundamental element in the context of improvisation, is the central objective of this work. Several aspects of jazz musical language were compiled: improvisation, being Charlie Parker the subject of study; the musical arrangements for several voices, being Supersax a reference; and the work of Corey Christiansen in "Essential Jazz Lines" (2001) as a tool to elaborate the improvisation exercises. The research was divided into four stages: first, through the documentary method are addressed concepts that describe, analyze and claim the chosen musical language and the method of harmonization as a generator of melodic variants. Second, the compositional - experimental method for the design of the arrangement is applied to four way closed voices on the transcription of Charlie Parker's solo. Third, the analytical method is used on the system proposed by Christiansen for the assimilation of a phrase; emulating his system in the creation of exercises with melodic variants. Fourth, the melodic variants and the phrases of the original solo are used in the creation of three demonstrative solos through the compositional method. Finally, all this information will be exposed as part of a jazz recital corresponding to the line of performance research
Este proyecto presenta una metodología para la creación de variantes melódicas y ejercicios de improvisación. Se ha tomado como herramienta para la creación de las variantes, la técnica de armonización a cuatro voces cerradas. Su aplicación, de manera espontánea como elemento fundamental en el contexto de la improvisación, es el objetivo central del presente trabajo. Se compilaron varios aspectos del lenguaje musical del jazz: la improvisación, siendo Charlie Parker el sujeto de estudio; los arreglos musicales para varias voces, siendo Supersax un referente; y el trabajo de Corey Christiansen en “Essential Jazz Lines” (2001) como herramienta para elaborar los ejercicios de improvisación. La investigación fue dividida en cuatro etapas: primero, mediante el método documental se abordan conceptos que describen, analizan y reivindican el lenguaje musical escogido y el método de armonización como generador de variantes melódicas. Segundo, se aplica el método compositivo- experimental para el diseño del arreglo a cuatro voces cerradas sobre la transcripción del solo de Charlie Parker. Tercero, se utiliza el método analítico sobre el sistema propuesto por Christiansen para la asimilación de una frase; emulando su sistema en la creación de ejercicios con las variantes melódicas. Cuarto, se emplean las variantes melódicas y las frases del solo original, en la creación de tres solos demostrativos a través del método compositivo. Finalmente, toda esta información será expuesta como parte de un recital de jazz correspondiente a la línea de investigación de performance.

Publication Year
2019
Language
spa
Topic
IMPROVISACIÓN MUSICAL
ARMONÍA MUSICAL
JAZZ
Repository
Repositorio Universidad de las Américas
Get full text
http://dspace.udla.edu.ec/handle/33000/10546
Rights
openAccess
License
openAccess