Campaña de comunicación Encara y Para : veo, escucho y actúo violencia física de género

 

Authors
Armas, Martín; Almeida, María Alejandra
Format
BachelorThesis
Status
publishedVersion
Description

The following study aims to collect theoretical and statistical information at national and international level in terms of physical violence. The principal objective of the research was to plan and implement a communicational campaign against physical violence in order to educate and sensitize Ecuadorian society about this problem. The campaign was specified in one place at Mercado Iñaquito, with a target group of 245 people from 30 to 50 years old who had been witnesses or victims of physical violence against women. The developed and implementation of the campaign included three phases. First, the phase of expectation consisted in making a filmed as a live experiment where a couple simulated a conflict that ended in terms of physical assault by men. Second, the informative phase that was aim to informs and educates people about psychological and legal tools to affront physical violence, which were given by volunteers from the Casa de Refugio Matilde Foundation and interventions from Carolina Baez, Queen of Quito. Also in this phase people activated the campaign under their consent. Third, the recall phase that also took place in the market was an entertainment show for Mother's Day that included a standup comedy related to gender stereotypes. Finally, shirts with the logo and name of the campaign were sold in order to raise funds for Casa de Refugio Matilde.
El siguiente Trabajo de Titulación pretende recopilar información teórica y estadística a nivel nacional e internacional en cuanto a la violencia física de género, para luego planificar y ejecutar una campaña comunicacional en contra de la misma para educar y concienciar a la sociedad ecuatoriana sobre esta problemática. Para esto, se especificó en un lugar: Mercado Iñaquito, con un grupo objetivo: 245 personas de 30 a 50 años que han sido testigos o víctimas de violencia física de género; donde se desarrollaron 3 fases para la ejecución de la campaña. Primero, la fase de expectativa, constó en realizar un experimento filmado en vivo donde una pareja simulaba un conflicto que terminaban en términos de agresión física por parte del hombre. Luego, la fase informativa, se realizaron charlas informativas y educativas sobre herramientas sociales, sicológicas y legales para contrarrestar y actuar frente a la violencia física de género, dictadas por voluntarios de la Fundación Casa de Refugio Matilde e intervenciones de Carolina Báez Reina de Quito, Madrina de la Campaña. Seguido de un taller, donde las personas activaban la campaña bajo su consentimiento. Por último, la fase de recordación, en la cual se realizó un agasajo por el día de las madres a todas las señoras y señores del mercado. También se vendió camisetas con el logo y nombre de la campaña para recaudar fondos y donarlos a la Fundación Casa de Refugio Matilde.

Publication Year
2015
Language
spa
Topic
Campañas Publicitarias
Violencia de Género
Marketing
Sociología
CIENCIAS SOCIALES
MARKETING
Repository
Repositorio Universidad San Francisco de Quito
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http://repositorio.usfq.edu.ec/handle/23000/4044
Rights
openAccess
License
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/ec/